השפעת הדיגיטציה על תעשיית השילוח: ניתוח מעין מקצועית

תחום הלוגיסטיקה והשילוח הבינ"ל עובר שינויים מעניינים בעקבות תהליכי דיגיטציה, טכנולוגיות מתקדמות שנכנסות והרגלי צריכה שמשתנים, וברור כי מי שיבחר שלא לאמץ את הטכנולוגיה והחדשנות יישאר מאחור. שינויים בהרגלי הצריכה וירידת חשיבותו של המיקום הפיזי, המתוגברים בידי שירות לקוחות דיגיטלי מתפתח, פותחים פתח לעשור בו סחר חוצה גבולות מגיע לשיאים שטרם נראו קודם לכן.  

כתבה מקצועית זו תדון באופן בו התפשטות השירותים הדיגיטליים תשפיע על מערך התובלה בחמש השנים הקרובות, עד 2022, תוך התמקדות בתפקיד המשלח. 

 
השפעת הדיגיטציה על תעשיית השילוח

​סחר חוצה גבולות גדל באופן משמעותי בשלושת העשורים האחרונים. סין נפתחה לעסקים בסוף שנות ה-80 כשהיא מספקת ייצור אמין וזול והמהומה המסחרית שהתעוררה הייתה תוצאתו של גל משא גלובאלי שנע בעיקרו מאסיה לכיוון מערב. הסחר גדל במהירות עד למיתון הגדול של  2008, אז ניתנה מכה קשה לענף השילוח. מאז, סבלה התעשייה מעיכובים נוספים אחרים ונוצר מצב שלמרות שהסחר הבינ"ל התאושש ברובו, תעשיית השילוח והתובלה עודנה נאבקת באתגרים שמציב בפניה העידן הדיגיטלי ופניה לעתיד שאינו ברור. 
במהלך שלושת העשורים האחרונים, שני שירותי משלוחים עברו מהפכה דיגיטלית. משלוח המכתבים הוחלף באימיילים, בעוד מנגנון ההפצה גדל בזכות כניסת חברות המסחר האלקטרוניות (e-commerce). פרט לשינויים אלה, נותר תחום השילוח והתובלה במידה רבה ללא נגיעה בחדשנות טכנולוגית. בנוסף, לא היה תמריץ לעבור תהליכי אוטומציה; העסקים פרחו ושיעור מחירי המטענים היה בעלייה. כתוצאה מכך, נוצר פער רחב בין טכנולוגיית השילוח של B2C (מסחר בין עסק וצרכן) ו- B2B (מסחר בין עסק ועסק). 
אף על פי שתחום הלוגיסטיקה ידוע לשמצה בהיותו עסק מיושן המתנגד לשינויים, תהליכי דיגיטציה רחבים, המשנים את ארגונן של כמעט כל התעשיות, מניעים בכירים בתחום השילוח והתובלה להעריך מחדש את אסטרטגיות הפעולה שלהם.

שלושה שינויים עיקריים מובילים את אימוץ הטכנולוגיה והחדשנות:

1. אין ספק כי השינוי המהותי הראשון שספקי לוגיסטיקה מתמודדים איתו הוא ירידת הרווחים ממרכיבי הליבה של השילוח; הובלה בים ובאוויר וכן תובלה יבשתית במשאיות פחות רווחיים משמעותית מפעילויות עסקיות אחרות דוגמת אכסון ועמילות מכס. ייצור העולה על הביקוש, ירידה במחירי הנפט (בשנים 2014- 2016), עליית עלויות העבודה ותחרות גוברת בין השחקנים השונים, שינו את הדינמיקה של השוק. כתוצאה מכך, שירותי הליבה אינם עוד מנועי הצמיחה וצמיחת הרווחים העתידיים נמצאת בסיכון.

2. עקרון המפתח השני המשנה את תעשיית השילוח הוא שינויים בציפיות הלקוח. כמו כל התעשיות המבוססות על שירותיות, תחום השילוח והתובלה מדגיש את השירות כמבדיל עיקרי ועל כן הבנת הלקוח היא מכרעת. לקוחות דורשים ממשלחים לספק יותר שירותים, בשקיפות גבוהה יותר ובעלות נמוכה יותר. המשלחים נדרשים לשמור את היד על הדופק ולהתאים את שירות הערך המוסף שמתחריהם מציעים על מנת להישאר במשחק. שינויים של שקיפות דיגיטלית לא יהיו מוגבלים למחיר בלבד. זמינות גבוהה, תמחור רלוונטי ושרשרת אספקה משופרת ייושמו אף הם במסגרתה. שיפור טכנולוגיית הנתונים תאפשר ייעול תהליכים פנימיים, הורדת עלויות ופינוי זמן העובדים. כמו כן, כניסתן של ביקורות, השוואות ודירוגים שקופים ינפו החוצה משלחים באיכות נמוכה, ישפרו את מיקוד הלקוחות ויתגמלו משלחים שיספקו שירות לקוחות מצוין. במציאות הנוכחית, לפיה מרבית המנהלים הלוגיסטיים והלקוחות גדלו עם סמארטפון ביד, ובעידן בו קניה מקוונת וגישה לעולם נמצאים במרחק לחיצת אצבע, קיימת ציפייה מספקים לוגיסטיים לספק שירות מיידי, מידע בזמן אמת, תוך אספקת מחיר מותאם אישית.

3. הקבוצה השלישית של שינויים מהותיים בתעשייה היא כניסתם של שחקנים חדשים שאינם מספקי שירותים לוגיסטיים מסורתיים, המונים בעיקר מובילים וחברות טכנולוגיה גדולות.
מובילים: יחד עם ספקים ומשלחים, המובילים הם שותפים עיקריים בתובלה העולמית. עם זאת, העלייה במכירות מקוונות עשויה לאפשר למובילים, הן בים (חברות הספנות) והן באוויר (חברות התעופה) להגדיל משמעותית מכירות ישירות לספק. בשנת 2015 התחילה חברת דלתא לבצע הובלות והזמנות של מטענים, בעוד חברות תעופה אחרות דוגמת דרום סין וקאטאר אייר החלו להציע תמחור תובלה ישיר של איקומרס. כ- 75% מחברות השילוח הבינ"ל הבכירות צופות כי המובילים ימשיכו להציע מכירות מקוונות ישירות לספקים ויאכלו עוד יותר את נתח השוק שלהם. ניכר כי ספקים צפויים לנהור אחר רכישה מקוונת מהמובילים כדי לחסוך בזמן, מאמץ ועלויות. טרנד זה נראה גם בתעשיות אחרות, כמו בחברות תעופה המספקות באופן ישיר טיסות לנוסעים.

חברות טכנולוגיה גדולות: חברות טכנולוגיה עם תשתיות משתרעות, קהל גדול והון נגיש החלו לחקור ללא הפסקה אחר הזדמנויות חדשות. בהתחשב בהזדמנויות השוק, לוגיסטיקה מייצגת מטרה רווחית לגידול תאגידי, בעיקר עבור חברות מסחר אלקטרוני (e- commerce),שכרגע מעניקות לספקים חיצוניים את פעולות הלוגיסטיקה שלהן. רוב מכריע של 89% מבכירי התעשייה סברו כי אמזון תיכנס לעסקי הלוגיסטיקה. לאחרונה התברר כי הם צדקו, שכן אמזון ביקשה רישיון להפוך לעסק תובלה ושילוח ב- 2015. יתרה מזאת, צעד זה אף יכול להוביל לכך שאמזון תהפוך ספקית של שירותי לוגיסטיקה והובלה לצד שלישי. צורכי השוק ומימון זמין הניעו גם לפתיחתן של חברות הסטרטאפ העוסקות בתחום השילוח והלוגיסטיקה. כמו כן, החלו לקום סטרטאפים העוסקים בתחום ההמכלות, התמחור והדיווח על מטענים בזמן אמת.

למרות השינויים המוזכרים כאן, בכירים אינם מודאגים ומאמינים כי ימשיכו להחזיק בתפקיד דומה או אף רחב יותר בתחום. זה נובע מהחשיבה לפיה לא תהיה בעיה להתמודד עם האתגרים העכשוויים. שלושת הדרכים שנתפסו כפרקטיות ביותר לשם כך, לפי סדר יורד הן: אימוץ טכנולוגיות חדשות, הצעת שירותי ערך חדשים וצמיחה אורגנית. בכירים בתעשייה חוזים כי תהליך האוטומציה הלוגיסטי יאמץ את סגנון הבנקאות האישית בכל הקשור לשירות לקוחות דיגיטלי. הכוונה היא שמרבית התהליכים יבוצעו באופן אוטומטי, אך אלו יתוגברו במידת מה בידי התערבות אנושית במקרים הרלוונטיים.

הרוב המוחלט של המשלחים מאמין כי הטכנולוגיה תבטיח את עתידם. הם רואים בטכנולוגיה כמנוע צמיחה וחוזים כי שיאה של טכנולוגיית התובלה הגיע. אין מדובר, עם זאת, בטכנולוגיות התופסות כותרות לעיתים קרובות כגון רחפנים, משאיות ללא נהג או מדפסות תלת- ממד. אלו נתפסות כגימיק חולף שייתכן ויהיה רלוונטי ובעל השפעה בעתיד הרחוק. לעומת זאת, בקרב חומרות הלוגיסטיקה החדשניות, רובוטיקה של מחסנים היא החידוש היחיד שהרוב מאמינים שישפיע השפעה עמוקה על התעשייה תוך זמן קצר. תשתית הליבה של העברת המטענים – מכולות, מטוסים ומשאיות – אינה משתנה באופן מהותי, אך שיפור תנועת הנתונים המנחה את תנועת השילוח והתובלה כן משתנה והיא המפתח להגברת היעילות.

משלחים גלובליים מקלים על הכלכלה הבינ"ל באמצעות יצירת קישורים פיזיים ונתיבי מסחר המשתרעים על פני כל העולם. הם אלופי התקשורת החדשים, צנרת מידע ברחבי העולם המגשרת על פערים טכנולוגיים, משיגה ביצועים פנימיים טובים יותר ומשפרת חוויות לקוח. אנשי חזון בתעשייה פונים בהדרגה לטכנולוגיית מידע כגון פלטפורמות מכירה מקוונות וטכניקות נראות משופרות על מנת להביא לקדמת הבמה את עתיד השילוח והתובלה.