10 שאלות ותשובות על מערכת המכס החדשה “שער עולמי”

1. מהי מערכת שער עולמי? ומתי היא נכנסת לתוקף?

מערכת שער עולמי הינה מערכת סחר החוץ החדשה של מדינת ישראל שתעלה ב- 14 לינואר 2018. המערכת מהווה פלטפורמה חדשנית לניהול סחר החוץ בסביבת עבודה דיגיטלית הפועלת ללא שימוש בנייר Paperless, והיא נועדה לשפר את רמת השירות במכס, לספק גישה נוחה למסמכים ומאגרי ומידע ולייעל את מעבר הסחורות אל וממדינת ישראל. כיוון ששער עולמי תשנה את הליך השחרור ואת האופן בו יפעל סוכן המכס מול המכס, ייאלצו גם היבואנים להיערך לעליית המערכת.

2. מהו כרטיס חכם ולשם מה הוא נדרש?

על מנת לבצע את הפעולות הנדרשות מול המכס, לרבות מילוי ושליחת טפסים וקבצים מקוונים, נדרשים היבואנים להשתמש בכרטיס חכם של חברת קומסיין או Personal ID. הכרטיס החכם הוא הכלי איתו היבואנים יחתמו אלקטרונית על הרשאות לסוכני המכס, יצהירו על יחסיהם עם הספקים, יגישו בקשות לאישורי יבוא מרשויות, ויחתמו על הצרופות המוגשות למכס (חשבונות ספק, מסמכי העדפה וכו’).

עם התבססותה של מערכת שער עולמי, לא יתאפשר טיפול בתהליכי השחרור מהמכס לכל אותם יבואנים אשר לא יהיה בידם כרטיס חכם. לכן, אם עדיין אין לכם כרטיס חכם- מהרו לרכוש.

3. יש לי כרטיס חכם, מה עכשיו?

כעת עליכם להעניק ייפוי כוח לעמיל המכס שלכם, להעביר תצהירי יבואן אל הספקים שלכם ולחתום דיגיטלית על חשבונות הספק.

4. מתן ייפוי כוח – עבור מי?

כדי ש-ISLINE  תוכל להמשיך ולייצג אתכם מול רשויות המכס, עלינו להחזיק בייפוי כוח תקף המסמיך אותנו לפעול כעמיל המכס שלכם. כל יבואן חייב לספק “כתב הרשאה” לסוכן המכס לביצוע “פעולות מכס” בשמו לצורך שחרור טובין מיובאים מפיקוח המכס. ללא כתב הרשאה, סוכן המכס אינו רשאי לפעול עבור ובשם היבואן מול רשות המכס.

אם עד כה, ייפוי הכוח היה מודפס ומוגש פיזית לסוכן המכס מקורי וחתום, במסגרת מערכת “שער עולמי” היבואן ממלא טופס ייפוי כוח דיגיטלי ומשדר אותו ישירות למכס עם הכרטיס החכם.

5. מה זה תצהיר יבואן?

בדומה לייפוי הכוח, גם תצהיר יבואן, המתאר את יחסי היבואן עם הספקים השונים, עובר לגרסה אלקטרונית. תצהירי היבואן התקפים במערכת “סחר חוץ” (דור קיים) יעברו לסביבת מערכת “שער עולמי”, למילוי ושידור מקוון באמצעות אתר  “תהילה” והכרטיס החכם. המעבר למערכת “שער עולמי” ולתצהירים מקוונים לא יפגע בתוקפם של תצהירים שנתיים קיימים, אולם כל תצהיר חדש יחייב את היבואן לעשות שימוש בטפסים המקוונים באתר “תהילה.”

6. האם אני חייב לרכוש תוכנה לחתימה דיגיטלית?

לא. מדריך התקנה מלא.

7. האם אני יכול לשחרר משלוחים ללא הכרטיס החכם?

נכון לרגע זה ישנו נוהל זמני לתקופת המעבר אשר מאפשר לבצע שחרור בתנאים מסוימים. התנאי נכון לעכשיו הינו חתימה ידנית של היבואן בצירוף חותמת החברה על כל דף ודף מניירת המשלוח (שטר מטען/ חשבון ספק/ מפרט תכולה Packing List וכל ניירת אחרת אשר רלוונטית לתהליך שחרור המשלוח כגון תקנים אישורי מזון וכיוצא בזה).

8. על אילו מסמכים אני צריך לחתום באופן דיגיטלי?

על היבואן לחתום על כל המסמכים אשר קשורים לתהליך השחרור ובעיקרם: שטר המטען, חשבון הספק ומפרט התכולה. (במידה ויש ניירת נלווית רלוונטית כגון אישור מזון, תקן אשר הונפק על- ידי היבואן, MSDS או כל מסמך אחר- יש לחתום גם עליהם).

9. האם צריך לחתום על כל מסמך בנפרד או שאפשר לחתום על קובץ המכיל את כל הניירת של המשלוח בפעם אחת?

רצוי לחתום על כל מסמך בנפרד (חשבון הספק/ שטר מטען/ מפרט תכולה). יחד עם זאת, למרבית עמילי המכס קיימת האפשרות לפרק את הקובץ השלם החתום לצורך פעולת השידור למכס ולכן אין זה משנה זו תצורה תתקבל הניירת).

10. על מי כעת נמצאת אחריות שמירת המסמכים? והאם אני צריך לנהל ארכיון מסמכים בעצמי?

בהתאם לנהלים החדשים, על סוכן המכס לשמור את מסמכי היבוא למשך 3 ימים לאחר השחרור. לאחר מכן תעבור אחריות שמירת המסמכים לידי היבואן. ניתן לנהל את הארכיון ולשמור את המסמכים באופן עצמאי, אם באופן פיזי או בצורה ממוחשבת. יחד עם זאת, אנו ממליצים לעשות שימוש בשירותי הענן של ISLINE CLOUD המאפשרים גיבוי ושמירה של הניירת ללא סכנות של אובדן או נזק, בין אם מדובר בנזקים פיזיים או נזק לחומרה במחשב.