שוטי, שוטי ספינתי… אבל לבד

מה בין ספינות אוטונומיות לשילוח בינלאומי?
ספינות אוטונומיות הן, ככל הנראה, הדבר הגדול הבא בשילוח הבינלאומי, ולא רחוק היום בו ספינות לא מאוישות אלו יחצו את האוקיינוסים.

הפיצוץ של טכנולוגיות חדשות ואוטומציה יכול להוביל למהפכה גדולה בשילוח הבינלאומי, אולי אף יותר ממהפכת החלפת מנועי הקיטור במנועי דיזל. עם זאת, מה מטרת הפרוייקט? מהם היתרונות והאתגרים המרכזיים שכרוכים בכך?


הקונספט של ספינות אוטונומיות הוצג לראשונה בשנות ה-70 בספרו של Rolf Schönknecht 'ספינות והשילוח של המחר', בו נאמר שהקפטנים יעברו לבצע את תפקידם בתוך בניין משרדים וספינות המכולות ינווטו באמצעות מחשבים.

בשנות ה-80 מעצבי ספינות טענו כי ספינות יכולות לנווט (בעצמן??לבדן??) למרחקים קטנים בעזרת GPS. אך, למרות מחקרים רבים שנעשו בתחום, הקונספט של הספינות האוטונומיות נשאר מחוץ לאינטרסים של בעלי הספינות במיוחד לאור ההשקעה הראשונית הגדולה ועלויות התחזוקה הצפויות.


יחד עם זאת, בשנת 2007 חלה התקדמות ממשית בנושא כשקבוצתWaterborne TP , איגוד של בעלי מניות בחברת Maritime , תיארו בעיתון כיצד לדעתם תיראה ספינה אוטונומית והוסיפו שאוטומציה של שילוח ימי בהחלט רלוונטית לקהילת הלקוחות של חברת Maritime.

Hrönn: הספינה האוטונומית הראשונה?


חברות נוספות נרתמו לנושא וחברה בריטית בשם Automated Ships Ltd חתמה על הסכם עם החברה הנורווגית Kongsberg Maritime לבנייה של ספינת השילוח (הקטנה)?? האוטונומית-תעשייתית הראשונה.

במהלך 2018 הספינה אמורה לצאת לדרך ולשרת בעיקר חוות דגים. בתחילה הספינה תתופעל על ידי נהג ביבשה ובעתיד היא מצופה לעבוד בצורה אוטונומית לחלוטין.

מנהלי הספינה, חברת Automated Ships Ltd, כבר עסוקים בחיפוש אחר חוזי תעסוקה עבור כלי שילוח עתידני זה.

 

יתרונות הספינות האוטונומיות

ספינות אוטונומיות יביאו איתן מהפכה טכנולוגית לתעשיית השילוח בעיקר בהגברת היעילות של כלי השילוח ופתיחת אפשרויות ויתרונות נוספים לחברות שמשקיעות בטכנולוגיות אלו:

  • הוצאות תפעול נמוכות יותר – הספינות יחסכו את עלויות עובדי הסיפון שנחשבות לגבוהות ביותר בהוצאות תפעול של ספינה. בהתאם לדו"חות עדכניים, עלויות העובדים מהוות למעלה מ-50% מעלות תחזוקת הספינה, כשעל פי הערכה מדובר בכ-2,500$ ליום עבור צוות ספינה ממוצעת. הווה אומר, הספינות האוטונומיות יובילו לחיסכון של כמליון דולר מדי שנה עבור ספינות ממוצעות, ועד 1.5 מליון דולר בשנה עבור כלי שילוח גדולים.
  • הכנסות גדולות יותר – ההכנסות של ספינות משלוחים תלויות בגודל המטען שיש ביכולתן לשלח. ניתן להניח שללא צוות על הסיפון יתפנה מקום שינוצל למטענים נוספים.
  • עלויות מסע נמוכות יותר – בהתאם למחקר שערכו Rolls-Royce, ספינות אוטונומיות יהיו קלות יותר ב-5% ללא הדיור של צוות הספינה, מה שיוביל לצריכה פחותה של דלק (כ-15%) ולפיכך, יפחית את ההוצאות. החיסכון עשוי להגיע ל-300 אלף דולר אמריקאי בשנה.

האתגרים והחששות בשוק

לצד היתרונות העצומים שפורטו לעיל, קיימות סוגיות מאתגרות שונות שמעכבות את השקת הפרוייקט:

  • תשתית ורגולציות – החקיקה שתחול על הספינות עדיין לא ברורה. מעבר לסטנדרטים עבור בניית הספינות, רגולציות האיוש היא אחת הדאגטת העיקריות. בהתאם לרגולציות הבינלאומיות של ה IMO, כל כלי השיט אמורים להיות מאוישים במספר מינימלי של  חברי צוות לשם שיוט בים. לפיכך, יידרש שינוי בדרישה זו על מנת לאפשר כלי שיט אוטונומיים.
  • בטיחות – מאחר וספינות אוטונומיות ישוטו באותו ים עם הספינות הרגילות, יידרש עדכון בתחום חקיקת הניווט בים ואחריות עבור התנגשויות.
  • ביטחון בניווט ואחריות –  סוגיה זו היא כנראה החשש העיקרי של אלה שלא ששו לרעיון של ספינות אוטונומיות. כלי שיט ששט בים הפתוח עומד בפני סכנות רבות הקשורות בעיקר למזג האויר, מכשולים הקיימים בסביבת הספינה או אפילו סיכונים אנושיים (פיראטים). לכן, הספינה האוטונומית חייבת להיות בעלת יכולת להתמודד עם האיומים השונים.
  • כיסוי הביטוח – הכיסויים של הביטוח הקיים (מכונאות, כיסוי P&I, סיכוני מלחמה, סיכוני פיראטים וביטחון מטען) צריכים להיות תקינים. לעומת זאת, יתכן שהפרמיות ישתנו בהתאם לרמות הסיכון הממשי של ניווט כלי שיט אלו והסיכונים המבוטחים אמורים להשתנות במהותם, במיוחד בביטוח P&I או ביטוחים מסיכונים פיראטיים.
  • אבטחת סייבר – אבטחת מידע סייבר עלול להיות סיכון חדש שיצמח עם השימוש בניווט מרחוק. פגם קטן במערכות יכול לתת גישה לא מורשית לגורמים עוינים שעשויים לקחת שליטה, הלכה למעשה, על ספינה. בכך, צורה חדשה של פיראטיות יכולה להתפתח בעולמנו ועל כן יש לפתח מערכות שלא יאפשרו גישה לא מורשית ובד בבד לתת סמכות למומחים ביבשה שתגבור מעל כל פקודה לא מורשית???. מעבר לאמור, ידרש ביטוח חדש לכיסוי סיכונים כאלה.

 

האוטומציה של ספינות בשוק ההובלה

כאשר ספינות אוטונומיות ללא איוש יהפכו למציאות, השוק יכלול ספינות מאוישות לצד ספינות לא מאוישות. כלומר, בשוק ההובלה יהיו למעשה שני תתי-שווקים עם הבדלים משמעותיים בין שני סוגי כלי השיט בעלויות ההפעלה והמסע ובהכנסות.

למרות שעלויות השילוח בספינה אוטונומית אמורות להיות מאד שונות מעלויות השילוח בספינה מאוישת, גם אם לא יהיה הבדל, ככל הנראה עדיין יהיה יתרון לבעלי הספינות האוטונומיות עקב עלות התפעול הזולה מעלות התפעול של הספינות המאויישות. כפועל יוצא, ללא ספק תהייה מהפכה בשווקי ההובלה.