המדריך למתחילים בשילוח בינלאומי

האם אי פעם תהיתם מה זה בדיוק שילוח בינלאומי? מדוע יש צורך בחברות שילוח? מתי נעזרים בשירותיה של חברת שילוח? מדוע רבים בוחרים להיעזר בחברות שילוח ולא מבצעים את פעולת הטיפול בייבוא/ייצוא בעצמם? מהן האפשרויות לביצוע שילוח בינלאומי ומהם השיקולים בבחירת המשלח עימו תבחרו לעבוד?

אם עניתם על אחת מהשאלות בחיוב, או שאינכם יודעים את התשובה על אחת מהן, הכתבה הבאה היא בשבילכם!
בכתבה נענה על השאלות:

  • מהו משלח?
  • מדוע יש צורך לעשות שימוש בשירות של חברות שילוח מטענים?
  • מהן פעילויות המשלח?
  • כיצד בוחרים את סוג השילוח הרצוי עבורי?
  • אילו סוגי משלחים קיימים בשוק?

 

מהו משלח?

במונחים הפשוטים ביותר, משלח מטענים הוא סוכן רב פעלים הלוקח על עצמו את תפקיד הסדרת תנועת הסחורה מנקודה א’ לנקודה ב’ מטעם הלקוח (יבואן/ יצואן). המשלח פועל כמתווך וכמוביל ללא אחזקה של כלי התובלה עצמו, כלומר משאית, ספינה או מטוס. למשלח המטענים חלק חיוני בשרשרת האספקה ​​כולה ופעילותו יכולה להשתרע על פני כלל מצבי התחבורה: ים, אוויר ויבשה, כאשר:

התובלה הימית מורכבת מנמלי הים, הספינות ונתיבי השייט.

התובלה האווירית מורכבת מנמלי האוויר, המטוסים ונתיבי הטייס.

התובלה היבשתית מורכבת ממסופים, רכבים, משאיות ורכבות, תשתית הכבישים ומסילות הברזל.

 

מדוע יש צורך לעשות שימוש בשירות של חברות שילוח מטענים?

כל מי שרוצה להעביר מטען ממקום למקום בעולם, בין אם באופן פרטי או מסחרי נדרש בשירותיו של משלח בינלאומי. בתחום הפרטי יכול להיות מצב של אדם הנדרש להעביר תכולה של דירה שקיבל בירושה או של אדם המעוניין לייבא רכב יוקרה שאינו נמכר בארץ. בתחום המסחרי למשלח תפקיד חשוב ביותר במערך הסחר הבינלאומי. הסחר העולמי הוא עמוד השדרה של כלכלות רבות ברחבי העולם. הסחר הימי, למשל, מהווה כ- 90% מהסחר העולמי ולפי הנתונים של ועידת האו”ם לסחר ופיתוח, הועברו 1687 מליון טון של סחורה באמצעות כ- 178 מליון מכולות, המכסות 998 מיליארד טון מיילים עד 2016. מדהים, לא?

עכשיו דמיינו לעצמכם שספקי העולם נדרשים לעשות את כל הפעילויות הקשורות למשלוח כגון סידור המסמכים הפיננסיים ושטרי המטען, משא ומתן על חוזי הובלה, מעקב אחר תנועת המטען, הובלה, מכס, בדיקות נמל וכלל פעילויות אחרות שיש לעשות- בכוחות עצמם.

מרתיע, נכון? כאן חברות השילוח נכנסות לפעולה.




פעילויות המשלח

הדרישה הבסיסית הנדרשת ממשלח היא להבטיח כי המטען שנלקח מן השולח יועבר לנמען במקום הנדרש, במחיר הנכון ושהמטען יגיע אל הנמען באותו המצב שבו הוא נלקח מהשולח, וזאת באמצעות שימוש במשאבים הטובים ביותר ותוך ניתוב מהיר ויעיל ככל האפשר.

הרשימה הבאה מדגימה את יתרונות השימוש בחברת שילוח בזכות יכולותיה המקצועיות:

  • לחברת השילוח ניסיון עבודה מקצועי עם כל פלטפורמות ההובלה על סוגיה השונים: אוויר, ים ויבשה.
  • משלח מסוגל לספק פתרונות שילוח חסכוניים ויעילים המבוססים על דרישות הלקוח.
  • חברת השילוח מסוגלת לארגן אחסון עבור המטענים. לרוב, משלחים גדולים מחזיקים בבעלותם שטחי אכסון והם יכולים להציע שירות אחסנה ללקוח.
  • חברת השילוח מסוגלת לארגן את ההפצה או את ה”שילוח” של המטען בהתאם לבקשת הלקוח.
  • לחברת השילוח יש את היכולת לנהל משא ומתן על שיעורי המשלוח עם חברות הספנות ולדאוג למחיר הטוב ביותר עבור הלקוח בהתאם לצרכיו.
  • המשלח רשאי להזמין מטען עם חברת הספנות לפי דרישת הלקוח או על פי החוזה של הלקוח מול חברת הספנות.
  • לחברות השילוח יש את היכולת לדאוג לתהליכי הדוקומנטציה של כל מסמכי המשלוח הרלוונטיים כגון תעודות מקור, מפרט אריזות, חשבון ספק, שטר מטען מקורי/ העתק, מסמך העדפה, אישורי רשויות ועוד.
  • משלח יכול להנפיק שטר מטען משלו.
  • המשלח יכול לדאוג להובלת המטען ישירות אל בית הלקוח.
  • למשלח יש את הידע הנדרש לשם סיווג המטען בהתאם לתכולתו.
  • המשלח יכול לדאוג לבירוקרטיה הנדרשת בכל הקשור לעמילות ושחרור המטען מהמכס.
  • המשלח יכול לדאוג לביטוח המשלוח עבור הלקוח.

 

מה נדרש על מנת להיות חברת שילוח מטענים בינלאומית מוסמכת?

למרות שאין חוקים גלובאליים המונעים מכל אדם להגדיר את עצמו כמשלח מטענים או כאלו המונעים ממנו להציע את השירותים שהוזכרו לעיל, לכמה מדינות, דוגמת ארה”ב וסין, יש תקנות כאלה. ארה”ב למשל, דורשת מהמשלח להיות מורשה בתעבורה ימית טרם ביצוע פעולות שילוח ובסין משלח חייב בסוג רישיון מיוחד.

בישראל, ככל עסק קיים, חברות השילוח נדרשות להירשם ברשם החברות וברשויות המס לצורך הנפקת חשבונית וניהול עסק שילוח באופן חוקי.

על חברת השילוח להיות רשומה אצל רשויות המס כסוכנת מכס מורשית בכדי לשחרר את המטענים וכן על מנת להנפיק שטרי מטען משלה. בישראל, חלק מחברות השילוח קיבלו על ידי רשות המכס מעמד של “גורם כלכלי מאושר”. מעמד זה מעיד על היותן חברות מקצועיות שאימצו את מסגרת הסטנדרטים אשר נקבעו על- ידי שרשרת האספקה והן מקבלות הקלות בתהליך סחר החוץ הבינלאומי.

 

כיצד בוחרים את סוג השילוח המתאים עבורי?

כאשר אנו מייצאים/ מייבאים סחורה, עלינו להתחשב במספר גורמים בעת בחירת השירות המתאים עבורנו. לדוגמה:

  • הדחיפות– גורם הזמן הוא גורם מכריע בשיקולים שלכם. הובלה אווירית מהירה יותר מהובלה ימית. בהתאמה, ככל שההובלה מהירה יותר, כך מחירה גבוה יותר. וזה מביא אותנו לסעיף הבא.
  • מחיר ההובלה– מטען בגודל, משקל ונפח זהה יתומחר באופן שונה בהתאם לבחירה בכלי ההובלה. הובלה אווירית מהירה יותר מהובלה ימית, ולכן מחירה יקר יותר. אף על פי שהובלה ימית נחשבת לצורת ההובלה האקונומית מבין סוגי ההובלות הבינלאומיות, הבחירה בשליחתו של מטען קל, השוקל עשרות קילוגרמים בודדים, ייתכן ותתגלה כיקרה יותר דרך הים בעקבות קיומם של תעריפי מינימום לכל הזמנה. לתובלה הימית יתרון כאשר יש לנו מטען שלא משתלם כלכלית לשלוח באוויר ומאידך אין כמות מספקת כדי למלא מכולה מלאה. אז אנו נעשה שימוש בשירותי המכלה חלקיים, המכונים גם קונסולידציה או גרופאג’.
  • גודל, משקל ונפח ההובלה– לסוג המטען והאריזה שלו השפעה ניכרת על בחירת דרך ההובלה. לכל אחת מהדרכים יש סוגי אריזות ומטענים המתאימים לה יותר. מכולות כבדות או מטענים בעלי נפח רב או צורה נפחית ייחודית, יישלחו לרוב דרך הים בעוד מטענים שאינם כבדים במשקל של עד כמה מאות ק”ג ואריזות המכילות פריטים שבירים מאד או בעלי ערך יקר במיוחד מתאימים יותר לשילוח אווירי. כמו כן, סחורות בעלי סיווג פרטני דוגמת חומרים מסוכנים למיניהם, מוגבלים בשל אופיים בדרך שילוח כזו או אחרת. לדוגמה, חומרים בעלי אופי נפיץ במגע עם מים או בלחץ אוויר מסוים.

 

סוגי המשלחים הקיימים בשוק:

לאחרונה, השימוש במונח משלח מטענים הפך רופף וחברות רבות המעוניינות להיכנס לתחום הלוגיסטיקה מציגות עצמן כמשלחות, בעיקר חברות טכנולוגיה וסחר אלקטרוני גדולות.
קיימים מספר סוגים שונים של חברות בתחום השילוח הבינלאומי:

    • משלחים גלובאליים עם תשתית שילוח משלהם ומשרדים במגוון מדינות בעולם
      חברות מסוג זה מטפלות בכל תהליכי השילוח ובדרך כלל עובדות עם לקוחות בחוזה בינלאומי, תוך שימוש בחוזי הובלה גלובליים עם ספקים שונים ברחבי העולם.
    • משלחים מקומיים עם תשתית מקומית רחבה
      משלחים מסוג זה עושים שימוש רב במקורות חוץ וקבלנות משנה לביסוס הפעילות שלהם.
  • יש גם זן חדש של חברות שילוח המבססות את שירותיהן על פעילות מקוונת

יש לעשות הבדלה בין חברת שילוח למשלח בינלאומי: חברת שילוח הינה חברת הפצה הפועלת בשיתוף פעולה עם משלח בינלאומי, בעוד המשלח הוא חברה מוסמכת מטעם רשויות המכס העובד ישירות מול הספקים בחו”ל, מול חברות השיט, התעופה והתובלה ומטפל בנושאי העמילות והסיווג.

חברת שילוח טובה צריכה להיות בעלת ניסיון רב ומקצועיות, כזו המסוגלת לספק לא רק את השירות הטוב ביותר במחירים התחרותיים הטובים ביותר עבור היבואן או היצואן, אלא גם כזו המספקת פתרונות במקרה ועולות בעיות לאורך התהליך המורכב של שרשרת ההובלה.

מטבע הדברים, האינטרס שלך כיבואן או כיצואן (במיוחד אם אתה מייבא או מייצא בפעם הראשונה) לעשות את הבדיקות הנאותות בעת מינוי משלח מטענים הפועל עבורך ולפעול על פי אמצעי הזהירות הנדרשים.

 

לחברת ISLINE מעל 30 שנות ניסיון בתחום השילוח הבינלאומי ועמילות המכס. בחירה בחברה מקצועית, בעלת ותק, הנותנת שירות ולוקחת אחריות על המטען היקר שלך תהיה ככל הנראה אחת ההחלטות החשובות שתעשו בתהליך השילוח הבינ”ל!