ראיון עם אוראל הרשקוביץ, מנכ"ל חברת השילוח הבינלאומי ISLINE ועם ניר אבני, מנכ"ל צים ישראל

אוראל הרשקוביץ, ממובילי ענף השילוח הבינלאומי בישראל, אירח בכנס דיגיטלי ראשון בענף את בכירי עולם השילוח האווירי, ימי ויבשתי.

להלן מספר קטעים נבחרים מהאירוע.

תחילה, אוראל נשאל כיצד חברת שילוח כמו ISLINE מתמודדת עם משבר הקורונה?

“חברת שילוח בינלאומי היא הלב הפועם של המשק, היא מחוברת בעורקיה לכל תחומי הפעילות מקמעונאות ועד רכב, מתרופות ועד מכונות לתעשייה.
ISLINE לשמחתי מפוזרת היטב על כל הסגמנטים ולכן לצד הפגיעה המהותית בפעילות הטקסטיל, הייתה גם עלייה בפעילות הציוד הרפואי וסטטוס קוו בפעילות התעשייה.

האתגר האמיתי בהתחלה, היה ניהול כח האדם ושמירת רף השירות הגבוה ללקוחותינו הרבים במשק.
לרבות מעבר של 100 עובדי החברה לעבודה רציפה מהבית לצד שמירת צוותים נוכחים פיזית בכל נמלי ישראל ובמשרד הראשי.

המעבר המהיר למציאות החדשה התאפשר המון בזכות הערכות מוקדמת שלנו בשנים האחרונות במעבר לpaperless ולכלים טכנולוגיים מתקדמים.

לאחר ייצוב שיטת העבודה החדשה, הנהלת החברה הובילה מספר מהלכים יצירתיים כמענה לצרכים החדשים שנוצרו.

לדוגמא, הקורונה חיסלה את קווי טיסות הנוסעים שעליהם התבסס רוב המטען האווירי בעולם.
הנ”ל יצר חוסר אדיר בהיצע של capacity אווירי, לצד ביקוש אדיר להטסת מוצרי PPE כגון מסיכות.

מחירי ההטסה קפצו במאות אחוזים וכמות הטיסות הייתה קטנה מאי פעם.

מפגש אירועים זה הוביל את הנהלת ISLINE “להתחפש” לחברת תעופה למשך כשלושה חודשים.

ISLINE סגרה הסכמים מהירים עם מספר חברות תעופה זרות כגון אוקראניין איירליינס והובילה מספר רב של טיסות מטען מסין לישראל.

טיסות בהן סוכן החברה דאג למלא את כל חלקי המטוס במטען (לרבות על המושבים במטוסים שטרם הוסבו למטוסי מטען).

פתרון מיוחד זה איפשר לחברה וללקוחותיה לשמור על רציפות תפקודית גם בימים בהם נראה היה שהשמיים סגורים.

בפרויקטים מורכבים מאוד, דלת לדלת, מאות טונות של פריטים מצילי חיים הועברו לבתי החולים, לקופות החולים ולמשרדים הממשלתיים בישראל.”

אוראל המשיך בהצגת הפתרון הימי:

“בצד הימי, המשכנו להוביל את ענף הLCL בישראל, המאפשר ליבואנים ויצואנים לשלוח בים גם מאות ק”ג בודדים ולא רק מכולות שלמות.
ISLINE היום ממכילה מכולות גרופאז’ מישראל לכל נקודה בעולם ומכל נקודה בעולם לישראל ובכך איפשרה למאות יבואנים ויצואנים לשמור על רציפות תפקודית במחירי הוגנים ויחסיים גם כשהכמויות שלהם צנחו”.

לאחר מכן, אוראל הפנה מספר שאלות של יבואנים ויצואנים למנכ”ל צים ישראל, ניר אבני.

מנכ”ל צים ישראל מתחילת 2016, התחיל את דרכו בחברה לפני 25 שנים.

צים שירותי ספנות היא אחת מ12 חברות הספנות הגדולות בעולם היום.

כיצד השפיעה הקורונה על עולם הספנות בכלל וחברת צים בפרט?

“כל שאלה עם המילה קורונה, הופכת את התשובה לאתגר, זה משהו שאף אחד לא התנסה בו ולא התנסה בשום דבר דומה.

אני זוכר את המשבר העולמי של 2008 ובסוף 2008 השתמשנו בכל מיני מושגים של ‘אחרי המשבר’,

ואז ב2009 נפל האסימון, שאין אחרי המשבר. זו המציאות החדשה ומכאן צריך להמשיך להתקיים.

הקורונה יצרה מציאות חדשה.”

 

“כנראה מתישהו בשנה הבאה, אנחנו נראה דברים חוזרים למסלולם ומפעלים חוזרים לייצור והזמנות חוזרות לקצב שהכרנו בעבר

אבל אני חושב שהתרבות העולמית, תרבות הצריכה משתנה ולמעשה זה החלק של שרשרת האספקה שלנו, של חברות הספנות”

 

ניר מספר שמשבר הקורונה הוביל לשינוי בכמויות ושינה את מפת הסחר העולמית:

“יבוא ממדינה אחת קטן, יבוא ממדינה אחרת גדל.
סוג הסחורות השתנה, לקוחות מצאו מקורות חלופיים לחלק מהסחורות”

“כשמשתנה סוג הסחורה, משתנה המשקל. ז”א אתה לוקח לפעמים את אותה כמות מכולות והמשקל שלך באונייה משתנה.
אתה נמצא עם אתגרים אחרים, אתה נמצא עם אתגרים של ניהול המוצר שלך”

“המוצר שלי מורכב מאוניות שנוסעות בקו מסוים ולוקחות מכולות, פס הייצור שלי הוא למעשה מכולות, איך אני משנע את המכולות האלו.
כל הלוגיסטיקה למעשה השתנתה, כל תהליך ההצבה, והלוגיסטיקה והפינוי של ריקות (מכולות ריקות), האיזון השתנה, הופר”.

 

ניר מסביר שענף הספנות חווה רעידת אדמה משמעותית:

“ה-Utilization באוניות השתנתה, האם שווה להפעיל קו כש utilization יורדת לרמה מסוימת? או לא כדאי. האם שווה להפליג במהירות מסוימת או לא כדאי?
כל הדברים האלו זה דברים שאתה מתעסק איתם ביום-יום אבל זה נראה לך טריוויאלי.
כשבאה לך קורונה כזאתי, היא גורמת לך ללמוד כל תהליך פשוט מההתחלה, מלמעלה עד למטה ולהמציא גלגלים מחדש.
אתה ממציא איך תפליג, מתי תפליג, לאן תפליג, כמה זה כדאי. כל דבר כזה הופך לשאלה שמשפיע על קיום של חברה.

ואין ספק שזה משפיע על חברות ספנות גדולות בדיוק כמו שזה משפיע על יצרן קטן של קומודוטי מסוים בשוק המקומי”

 

כיצד מתמודדת חברה כמו צים עם משבר כזה? האם יש קוקפיט שמתעדכן כל הזמן ומקבל החלטות?

“יש לנו חדר מצב, שנולד לפני 3 שנים, לא חלמנו אז על קורונה אבל הרעיון המקורי היה אז להתחיל לנהל את החברה במצבי חירום.

גם בגלל שאנחנו חברה שהמטה שלה יושב פה בישראל אבל גם בגלל כל תהליכי הסייבר בעולם שהתחילו לאיים.
וחדר המצב הזה נותן אפשרות של שליטה וניהול של אירועים על ידי כל צוות ההנהלה של צים או בנוסף על ידי גורמים מקצועיים אחרים.

כרגע, חדר המצב מאויש על ידי אנשי תפעול ברמה היומית”

 

בהמשך הציג אבני סקירת מאקרו על ענף הספנות העולמי בצל המשבר, לצד מספר שקופיות מרתקות.

לינק לסקירה הגלובלית: https://youtu.be/VIgoU9amp_k?t=967 .

אבני הראה את הפגיעה בתוצר העולמי והישראלי, הירידה בפעילות הישראלי ביצוא וביבוא, השינוי המהותי בנקודת האיזון בין ביקוש להיצע.

אחת ההשלכות של הקורונה היא שכ8% מצי אוניות המכולה מושבת כרגע (באופן יזום על ידי חברות הספנות) ע”מ לאזן את ההיצע לביקוש ולהישאר רווחיים.

התחזיות של החברות הגדולות בענף, צופות תיקון לקראת סוף שנת 2021.

 

אבני סיכם בהצגת המוצר המהיר שהשיקה צים במהלך המשבר, שירות אקספרס מסין לארה”ב המיועד למשלוחי איקורמס.

הפלגה שבועית מיוחדת זו היא היחידה בקו ששטה וחוצה את הפסיפיק במהירות אדירה של 21 קשר (עשרות אחוזים מהר יותר מעל המתחרים).

המוצר החדש מהווה אלטרנטיבה מעולה ללקוחות החברה, פתרון שהוא איטי יותר מאוויר אך מהיר יותר מהשירות הסטנדרטי בים וגם במחיר הוא בין 2 האלטרנטיבות האלו.

להלן לינק ליתר קטעי הכנס:

https://cloud.isline.co.il/zoomday/